27 Ons Sør hallen Trening Ballkontroll tid rom valg og utførelse. 5er Høy ¼ bane 90 min. (D)

Størrelse: px
Begynne med side:

Download "27 Ons 19.30 Sør hallen Trening Ballkontroll tid rom valg og utførelse. 5er Høy ¼ bane 90 min. (D)"

Transkript

1 Fokus i januar: Den individuelle og relasjonelle dimensjonen. Januar. Kl. Sted Aktivitet Tema: Intensitet: Div. Info. Uke 53 Egen fysisk trening i romjulen. 1 Fre Fri 2 Lør Fri 3 Søn Fri Uke 1 Vi starter opp sesongen Ma Prestheia Trening Egentrening. Hel bane 90 min. 5 Tirs Prestheia Trening Egentrening. Hel bane 90 min. 6 Ons Sør hallen Trening Komme i gang. Spill, 5er fotball. 3-4 lag. Middels ¼ bane 90 min. (D) 7 Tor Prestheia Trening Ballkontroll tid rom valg og utførelse. 5er Høy. Hel bane 90 min. 8 Fre Prestheia Trening Egentrening utviklingsmål. Halv bane 90 min.(j) 9 Lør Agder mesterskapet G Søn Uke 2 Offensivt fokus På slutten av valgte økter. BRK = bevegelighet Styrke spenst og utholdenhet. 11 Ma Prestheia Trening Vende vri holde på ballen, starte på nytt. Middels Hel bane 90 min. 12 Tirs Prestheia Trening Fri (Egentrening) Hel bane 90 min. 13 Ons Sør hallen Trening Fysisk test. Spille mot fokus på tid og rom Høy ¼ bane 90 min. (D) 14 Tor Prestheia Trening Skape overtall to mot en tre mot to osv. Middels Hel bane 90 min. 15 Fre Prestheia Trening Egentrening utviklingsmål. Lav Halv bane 90 min.(j) 16 Lør 17 Søn Uke 3 Offensivt fokus, vi angriper På slutten av valgte økter. BRK = bevegelighet Styrke spenst og utholdenhet. 18 Ma Prestheia Trening Forsvar til angrep, kontring, score mål. Middels Hel bane 90 min. 19 Tirs Prestheia Trening Fri (Egentrening) Program. Fysisk/ball øvelser Hel bane 90 min. 20 Ons Sør hallen Trening Ballkontroll tid rom valg og utførelse. 5er Høy. ¼ bane 90 min. (D) 21 Tor Prestheia Trening Forsvar til angrep, kontring, gjennombrudd. Middels Hel bane 90 min. 22 Fre Prestheia Trening Egentrening utviklingsmål. Lav Halv bane 90 min.(j) 23 Lør 24 Søn Uke 4 Offensivt fokus, vi angriper På slutten av valgte økter. BRK = bevegelighet Styrke spenst og utholdenhet. 25 Ma Prestheia Trening Forsvar til angrep, kontring, bakromsspill. Middels Hel bane 90 min. 26 Tirs Prestheia Trening Fri (Egentrening) Program. Fysisk/ball øvelser Hel bane 90 min. 27 Ons Sør hallen Trening Ballkontroll tid rom valg og utførelse. 5er Høy ¼ bane 90 min. (D) 28 Tor Prestheia Trening Struktur, offensive oppspills varianter. Middels Hel bane 90 min. 29 Fre Prestheia Trening Egentrening utviklingsmål. Lav Halv bane 90 min.(j) 30 Lør 31 Søn Sentrale temaer vi kommer til å jobbe med frem mot seriestart: Januar-februar-mars (april) Når hvem hvordan og hvorfor. Tid og rom. Individuelle ferdigheter, god med ballen. BRK = Ballanse Rytme Koordinasjon Valg utførelse. Ballbesittende, holde på ballen, starte på nytt. Vende vri spillet. Angrep til forsvar, bryte forran, 1-2 F (Ramma) Vinne ballen. Forsvar til angrep, kontring, gjennombrudd. Score mål. Ballbesittende gjennombrudd. Angrep mot etablert. Skape overtall 2 mot 1 3 mot 2. Opp tilbake gjennom Gjennombrudd Dødall Off - Def Hindre score mål. Rolletrening off def Forstå rollen og krav til rollen. Kontinuerlig øke den fysiske kapasiteten. Orke mer. Individuelle-relasjonelle-strukturelle og kampdimensjonen. De fire dimensjonene er sentrale. Spillermøter med div Mulige foredragsholdere i perioden januar april. temaer holdes Prestheia Spill Møte Viggo Strømme. Best med ball. I forbindelse med Prestheia Spill Møte Notto Alexander Sandnes - Kosthold - Skader (før etter) treningene Prestheia Spill Møte Claus Eftevåg - Hvordan Spillermøte i stedet Prestheia Spill Møte Teddy Moen Spillestil, motsetninger, krav For trening ved dårlig Prestheia Spill Møte Tore Andre Dalum Lag organisering. Bane forhold.

2 Fokus i februar: Den individuelle og relasjonelle dimensjonen. (Struktur) Februar Kl. Sted Aktivitet Tema: Intensitet: Div. Info. Uke 5 Defensivt fokus På slutten av valgte økter. BRK = bevegelighet Styrke spenst og utholdenhet. 1 Ma Prestheia Trening Intern kamp 11v11.Defensivt fokus. Høy Hel bane 90 min. 2 Tirs Prestheia Trening Fri (Egentrening) Program. Fysisk/ball øvelser Hel bane 90 min. 3 Ons Sør hallen Trening Defensivt tid rom valg og utførelse. 5er Høy ¼ bane 90 min. (D) 5 Tor Prestheia Trening Kampforberedende økt. (Roller) Def avtaler. Lav Hel bane 90 min. 5 Fre Sukkevan Trenkamp Treningskamp mot RIL Høy Kjetil R Pedersen 6 Lør 7 Søn Uke 6 Fokus, holde på ballen På slutten av valgte økter. BRK = bevegelighet Styrke spenst og utholdenhet. 8 Ma Prestheia Trening Vende å vri spillet. Kort, spille seg gjennom. Middels Hel bane 90 min. 9 Tirs Prestheia Trening Fri (Egentrening) Program. Fysisk/ball øvelser Hel bane 90 min. 10 Ons Sør hallen Trening Ballkontroll tid rom valg og utførelse. 5er Høy ¼ bane 90 min. (D) 11 Tor Prestheia Trening Vende å vri spillet. Langt. Bredde og bakrom Middels Hel bane 90 min. 12 Fre Prestheia Trening Egentrening utviklingsmål. Halv bane 90 min.(j) 13 Lør 14 Søn Uke 7 Fokus på kampdimensjonen. To kamper denne uken. Hvordan spiller vi? Defensivt, offensivt omstilling begge veier. 15 Ma Prestheia Trenkamp Treningskamp mot Jerv Høy? 16 Tirs Prestheia Trening Fri (Egentrening) Hel bane 90 min. 17 Ons Sør hallen Trening Ballkontroll tid rom valg og utførelse. 5er Middels ¼ bane 90 min. (D) 18 Tor Prestheia Trening Kampforberedende økt. (Roller) Def avtaler. Hel bane 90 min. 19 Fre Sørhallen Trenkamp Treningskamp mot Start 2 Høy Avlyst pga messe. 20 Lør 21 Søn Uke 8 Fokus på variasjon i spillet vårt På slutten av valgte økter. BRK = bevegelighet Styrke spenst og utholdenhet. 22 Ma Prestheia Trening Fysisk m ball (Glatt snø og is på banen) Lav. Hel bane 90 min. 23 Tirs Kongsgår Trenkamp Treningskamp mot Donn Høy. Avlyst snø på banen 24 Ons 1930 Sør hallen Trening Ballkontroll tid rom valg og utførelse. 5er Høy. ¼ bane 90 min. (D) 25 Tor Prestheia Trening Ballbesittende/gjennombrudd (Variasjon) Høy. Hel bane 90 min. 26 Fre Prestheia Trening Egentrening utviklingsmål. Lav. Halv bane 90 min.(j) 27 Lør 28 Søn

3 Fokus i mars: Den individuelle og relasjonelle dimensjonen. (Struktur) Kampdimensjonen. Mars Kl. Sted Aktivitet Tema: Vinterferie uke 9. Intensitet: Div. Info. Uke 9 Fokus på forsvarsarbeid På slutten av valgte økter. BRK = bevegelighet Styrke spenst og utholdenhet. 1 Ma Prestheia Trening Angrep til forsvar, omstilling.1-2 F Høy. Hel bane 90 min. 2 Tirs Prestheia Trening Fri (Egentrening) Program. Fysisk/ball øvelser Lav. Hel bane 90 min. 3 Ons 17. Levermyr Kamp Treningskamp mot Jerv Høy Arve og Arve 45 5 Tor Prestheia Trening Angrep til forsvar, Ramma. (Organisering) Lav - Fri Hel bane 90 min. 5 Fre Prestheia Trening Egentrening utviklingsmål. Lav - Fri Halv bane 90 min.(j) 6 Lør 7 Søn Uke 10 Fokus på pasningsvalgene På slutten av valgte økter. BRK = bevegelighet Styrke spenst og utholdenhet 8 Ma Prestheia Trening Kampforberedende økt. (Roller) Def avtaler. Lav Hel bane 90 min. 9 Tirs Prestheia Trenkamp Treningskamp mot Vigør?Baneforhold? Høy? 10 Ons Sør hallen Trening Ballkontroll tid rom valg og utførelse. 5er Middels ¼ bane 90 min. (D) 11 Tor Prestheia Trening Kampforberedende Lav Hel bane 90 min. 12 Fre Sørhallen Kamp Treningskamp mot Start 2 Høy Geir Åge 13 Lør 14 Søn Uke 11 Fokus på vårt eget spill. Er vi fornøyd med måten vi spiller på? - BRK = bevegelighet Styrke spenst og utholdenhet 15 Ma Prestheia Trening Kampforberedende økt. (Roller) Def avtaler. Lav Hel bane 90 min. 16 Tirs Prestheia Trenkamp Treningskamp mot Fløy Høy? 17 Ons Sør hallen Trening Ballkontroll tid rom valg og utførelse. 5er Middels ¼ bane 90 min. (D) 18 Tor Prestheia Trening Fysisk test. Spill to lag. Fokus på Fløy kampen Høy Hel bane 90 min. 19 Fre Prestheia Trening Egentrening utviklingsmål. Halv bane 90 min.(j) 20 Lør 21 Søn Uke 12 Fokus på vårt eget spill. Er vi fornøyd med måten vi spiller på? - BRK = bevegelighet Styrke spenst og utholdenhet 22 Ma Prestheia Trening Kampforberedende økt. (Roller) Def avtaler. Lav Hel bane 90 min. 23 Tirs Karuss Trenkamp Treningskamp mot Våg Høy Tommy Egelid 24 Ons Sør hallen Trening Avreise treningsleir? ¼ bane 90 min. (D) 25 Tor Prestheia Trening Avreise treningsleir? Hel bane 90 min. 26 Fre Trening Avreise treningsleir? 27 Lør Trening Treningskamp mot? 28 Søn Trening Palmehelgen Uke Ma Prestheia Trening Hjemreise treningsleir? Hel bane 90 min. 30 Tirs Prestheia Trening Hjemreise treningsleir? Hel bane 90 min. 31 Ons Fri Hjemreise treningsleir?

4 Fokus i april: (Struktur) Kampdimensjonen. Hvem hva hvor når og hvordan. April Kl. Sted Aktivitet Tema: Intensitet: Div. Info. Uke 13 Egen fysisk trening i påskeuken. 1 Tor Trening 2 Fre Trening 3 Lør 4 Søn Uke 14 5 Ma Trening Kampforberedende økt. (Roller) Def avtaler. Lav 6 Tirs Moseidm Trening Treningskamp mot Vindbjart Høy Steinar Skeie 7 Ons Trening. 8 Tor Trening 9 Fre Trening 10 Lør Kampforberedende økt. (Roller) Def avtaler. 11 Søn Kvalik NM Uke Ma Trening 13 Tirs Trening 14 Ons Trening. 15 Tor Trening 16 Fre Trening Kampforberedende økt. (Roller) Def avtaler. 17 Lør Seriestart 3 div. 18 Søn Uke Ma Trening 20 Tirs Trening Kampforberedende økt. (Roller) Def avtaler. 21 Ons Trening Kvalik NM 22 Tor Trening 23 Fre Trening 24 Lør 25 Søn Uke Ma Trening 27 Tirs Trening 28 Ons Trening 29 Tor Trening 30 Fre Trening

5 Fokus i mai: (Struktur) Kampdimensjonen. Hvem hva hvor når og hvordan. Mai Kl. Sted Aktivitet Tema: Intensitet: Div. Info. 1 Lør 2 Søn Uke 18 3 Ma Trening 4 Tirs Trening 5 Ons Trening. 6 Tor Trening 7 Fre Trening 8 Lør 9 Søn Uke Ma Trening 11 Tirs Trening 12 Ons Trening. 13 Tor Trening 14 Fre Trening 15 Lør 16 Søn Uke Ma Fri 18 Tirs Trening 19 Ons Trening 20 Tor Trening 21 Fre Trening 22 Lør 23 Søn Uke Ma Trening 25 Tirs Trening 26 Ons Trening 27 Tor Trening 28 Fre Trening 29 Lør 30 Søn Uke Ma

6 Fokus i juni: (Struktur) Kampdimensjonen. Hvem hva hvor når og hvordan. Juni Kl. Sted Aktivitet Tema: Intensitet: Div. Info. 1 Tirs Trening 2 Ons Trening. 3 Tor Trening 4 Fre Trening 5 Lør 6 Søn Uke 23 7 Ma Trening 8 Tirs Trening 9 Ons Trening. 10 Tor Trening 11 Fre Trening 12 Lør 13 Søn Uke Ma Trening 15 Tirs Trening 16 Ons Trening 17 Tor Trening 18 Fre Trening 19 Lør 20 Søn Uke Ma Trening 22 Tirs Trening 23 Ons Trening 24 Tor Trening 25 Fre Trening 26 Lør 27 Søn Uke Ma 29 Tirs 30 Ons

7 Fokus i juli: (Struktur) Kampdimensjonen. Hvem hva hvor når og hvordan. Juli Kl. Sted Aktivitet Tema: Intensitet: Div. Info. 1 Tor Trening 2 Fre Trening 3 Lør 4 Søn Uke 27 5 Ma Trening 6 Tirs Trening 7 Ons Trening. 8 Tor Trening 9 Fre Trening 10 Lør 11 Søn Uke Ma Trening 13 Tirs Trening 14 Ons Trening 15 Tor Trening 16 Fre Trening 17 Lør 18 Søn Uke Ma Trening 20 Tirs Trening 21 Ons Trening 22 Tor Trening 23 Fre Trening 24 Lør 25 Søn Uke Ma Trening 27 Tirs Trening 28 Ons Trening 29 Tor Trening 30 Fre Trening 31 Lør

8 Fokus i august: (Struktur) Kampdimensjonen. Hvem hva hvor når og hvordan. August Kl. Sted Aktivitet Tema: Intensitet: Div. Info. 1 Søn Uke 31 2 Ma Trening 3 Tirs Trening 4 Ons Trening. 5 Tor Trening 6 Fre Trening 7 Lør 8 Søn Uke 32 9 Ma Trening 10 Tirs Trening 11 Ons Trening 12 Tor Trening 13 Fre Trening 14 Lør 15 Søn Uke Ma Trening 17 Tirs Trening 18 Ons Trening 19 Tor Trening 20 Fre Trening 21 Lør 22 Søn Uke Ma Trening 24 Tirs Trening 25 Ons Trening 26 Tor Trening 27 Fre Trening 28 Lør 29 Søn Uke Ma Trening 31 Tirs Trening

9 Fokus i september: (Struktur) Kampdimensjonen. Hvem hva hvor når og hvordan. Septem Kl. Sted Aktivitet Tema: Intensitet: Div. Info. 1 Ons Trening. 2 Tor Trening 3 Fre Trening 4 Lør 5 Søn Uke 36 6 Ma Trening 7 Tirs Trening 8 Ons Trening 9 Tor Trening 10 Fre Trening 11 Lør 12 Søn Uke Ma Trening 14 Tirs Trening 15 Ons Trening 16 Tor Trening 17 Fre Trening 18 Lør 19 Søn Uke Ma Trening 21 Tirs Trening 22 Ons Trening 23 Tor Trening 24 Fre Trening 25 Lør 26 Søn Uke Ma Trening 28 Tirs Trening 29 Ons Trening 30 Tor Trening

10 Fokus i oktober: (Struktur) Kampdimensjonen. Hvem hva hvor når og hvordan. Oktob Kl. Sted Aktivitet Tema: Intensitet: Div. Info. 1 Fre Trening 2 Lør 3 Søn Uke 40 4 Ma Trening 5 Tirs Trening 6 Ons Trening 7 Tor Trening 8 Fre Trening 9 Lør 10 Søn Uke Ma Trening 12 Tirs Trening 13 Ons Trening 14 Tor Trening 15 Fre Trening 16 Lør 17 Søn Uke Ma Trening 19 Tirs Trening 20 Ons Trening 21 Tor Trening 22 Fre Trening 23 Lør 24 Søn Uke Ma Trening 26 Tirs Trening 27 Ons Trening 28 Tor Trening 29 Fre Trening 30 Lør 31 Søn

11 Fokus i november: (Struktur) Kampdimensjonen. Hvem hva hvor når og hvordan. Novem Kl. Sted Aktivitet Tema: Intensitet: Div. Info. Uke 44 1 Ma Trening 2 Tirs Trening 3 Ons Trening 4 Tor Trening 5 Fre Trening 6 Lør 7 Søn Uke 45 8 Ma Trening 9 Tirs Trening 10 Ons Trening 11 Tor Trening 12 Fre Trening 13 Lør 14 Søn ULLEVO CUPFINALE HERRER: GT ROSENBORG Uke Ma Trening 16 Tirs Trening 17 Ons Trening 18 Tor Trening 19 Fre Trening 20 Lør 21 Søn Uke Ma Trening 23 Tirs Trening 24 Ons Trening 25 Tor Trening 26 Fre Trening 27 Lør 28 Søn Uke Ma Trening 30 Tirs Trening

12 Fokus i desember: (Struktur) Kampdimensjonen. Hvem hva hvor når og hvordan. Desemb Kl. Sted Aktivitet Tema: Intensitet: Div. Info. 1 Ons Trening 2 Tor Trening 3 Fre Trening 4 Lør 5 Søn Uke 49 6 Ma Trening 7 Tirs Trening 8 Ons Trening 9 Tor Trening 10 Fre Trening 11 Lør 12 Søn Uke Ma Trening 14 Tirs Trening 15 Ons Trening 16 Tor Trening 17 Fre Trening 18 Lør 19 Søn Uke Ma Trening 21 Tirs Trening 22 Ons Trening 23 Tor Trening 24 Fre Trening 25 Lør 26 Søn Uke Ma Trening 28 Tirs Trening 29 Ons Trening 30 Tor Trening 31 Fre Trening

Ingen trening. Ingen trening

Ingen trening. Ingen trening Periodeplan aug - midt okt 2013 UKE 34 35 36 37 38 39 40 41 Dag (man/tir/søn) m t s m t s m t s m t s m t s m t s m t s m t S Basisferdigheter (brukes i oppvarming på alle økter + eget fokus på søndager)

Detaljer

RESTITUSJONSPLAN. Hvorfor skal vi planlegge?

RESTITUSJONSPLAN. Hvorfor skal vi planlegge? RESTITUSJONSPLAN Hvorfor skal vi planlegge? Familie Jobb Skole Fotball EKSEMPLET VISER HVORDAN INTENSITETSMÅLINGEN GIR GRUNNLAG FOR RESTITUSJONSPLAN JUNIOR ELVERUM. Intensitetsplanlegging: Uke av. bolk

Detaljer

Viking/VBK FFO. 1 : 1 ferdigheter

Viking/VBK FFO. 1 : 1 ferdigheter Viking/VBK FFO Månedens tema Mai og juni 1:1 Defensiv og sommerleker 1 : 1 ferdigheter I mai skal vi se på den defensive 1:1 ferdigheten. 1 Forsvareren er den som oftest vinner ballen, eller som tvinger

Detaljer

Træff Jr 2012 Den gode sirkel

Træff Jr 2012 Den gode sirkel Træff Jr 2012 Den gode sirkel Vi ønsker å ha det gøy og bli så gode som vi selv vil Evaluering Aktivitet Trening og kamp Progresjon Tiltak UTFORDRINGER Angst/bekymring FLYTSONE Kjedsomhet/frustrasjon FERDIGHETER

Detaljer

Vikersund fotball G 99- treningsplan høsten 2012.

Vikersund fotball G 99- treningsplan høsten 2012. Vikersund fotball G 99- treningsplan høsten 2012. Oppvarming kjøres noe forskjellig med fokus på en del basisøvelser, herunder pasning, kort/lang, heading, med og uten press, demping/ mottak/ touch. Dag

Detaljer

Vikersund fotball G 99- treningsplan vinter/vår 2012.

Vikersund fotball G 99- treningsplan vinter/vår 2012. Vikersund fotball G 99- treningsplan vinter/vår 2012. Dag Uke Tid Sted Tema Kommentarer Mandag 5 18.30-20.00 Tangen Mottak/ pasning m Klubbtrening kortpasninger Torsdag 5 18.30-20.00 Tangen Mottak/ pasning

Detaljer

Stabæk Fotball organisering

Stabæk Fotball organisering Stabæk Fotball organisering Stabæk Fotball AS A stall G 19 e G 16 e G 15 e G 14 e G 13 e Talenttreninger 11 12 år (18 klubber ) Stabæk Fotball Stabæk Fotball Kvinner Stabæk Ungdom 13-19 år Stabæk Barn

Detaljer

Spillsentrerte øvelser

Spillsentrerte øvelser Øvelsesbank LYN FOTBALL Spillsentrerte øvelser Spillsentrerte øvelser defineres som øvelser med spill-motspill hvor spillerne møter deler av utfordringene de møter i kamp. Detter er øvelser som ofte blir

Detaljer

Filosofi. S p o r t s p l a n. Ranheim fotball

Filosofi. S p o r t s p l a n. Ranheim fotball Filosofi Definisjonen av fotballfilosofi er forstått som den ønskelige atferden laget har for å utvikle spillerne, underholde alle i fellesskapet og vinne kamper. For å utvikle spillerne og spillet, som

Detaljer

9èr-spillet (12-13 år)

9èr-spillet (12-13 år) Overordnet 9èr-spillet (12-13 år) - Laget spiller primært i systemet 1-3-2-3. - Spillere 13-14 år skal lære: - å angripe mellomrom via kant, indreløper og spiss - oppspill mot mellomrom, bakrom og korridor

Detaljer

Turn plan: Jugendfeber/ Mal din by - H16

Turn plan: Jugendfeber/ Mal din by - H16 Man 17. okt. 2016 trinn: 5, antall: 28 Kontakt 6400 Б7Љ4 70 10 49 70 Man 17. okt. 2016 antall: 28 Kontakt Tir 18. okt. 2016 trinn: 6, antall: 27 Kontakt Tir 18. okt. 2016 trinn: 5, antall: 29 Kontakt http://nasjonalmuseet.ksys2.comingsoon.no/turne/94491

Detaljer

Alder 6-8 år. A) Trening Sjef over ball/ballkontroll 40% Spill med mot (1 vs 1) 10% Avslutninger på mål 10% Smålagsspill 40% 3v3

Alder 6-8 år. A) Trening Sjef over ball/ballkontroll 40% Spill med mot (1 vs 1) 10% Avslutninger på mål 10% Smålagsspill 40% 3v3 Alder 6-8 år 6-7 år:en treningsdag i uken med 1. klokketimes varighet. 8 år: To treningsdager i uken med 75-90 minutters varighet. Alle skal ha hver sin ball på trening. En grad av differensiering. Fast

Detaljer

s I a l msk R Standardisert bønnetidstabell Norge Flekkefjord 2014 Dekningsområde Kvinesdal Eigersund Lund Flekkefjord Hægebostad Sokndal

s I a l msk R Standardisert bønnetidstabell Norge Flekkefjord 2014 Dekningsområde Kvinesdal Eigersund Lund Flekkefjord Hægebostad Sokndal IN N 0183 Oslo NOWAY 2014 Dekningsområde 30 Eigersund Kvinesdal Lund 24 Sokndal Hægebostad 58 o N 18.00 12 Lyngdal Farsund 6 Lindesnes 15 30 45 7 o E 15 eference Point: 58.2942 N 6.6662 E IN N 0183 Oslo

Detaljer

Treningsplan for 2011. Sverresborg Fotball Junior / senior 2011

Treningsplan for 2011. Sverresborg Fotball Junior / senior 2011 Treningsplan for 2011 Sverresborg Fotball Junior / senior 2011 Defensiv: 1. og 2. forsvarsarbeid for å tilriv oss ballen for å score mål m nærmeste mann påp ballfører er 1. forsvarer ved forbigåing ing

Detaljer

LØRENSKOG IDRETTSFORENING AKADEMIET - PRINSIPPER I TRENING OG KAMP

LØRENSKOG IDRETTSFORENING AKADEMIET - PRINSIPPER I TRENING OG KAMP LØRENSKOG IDRETTSFORENING AKADEMIET - PRINSIPPER I TRENING OG KAMP TRENINGSMILJØ FOKUS Resultat - Prestasjon Fokus på å vinne Et miljø, hvor å vinne betyr å slå de andre Spillerne blir sammenlignet med

Detaljer

Alder: år Antall treninger per uke: 2 Treningslengde: 90 min.

Alder: år Antall treninger per uke: 2 Treningslengde: 90 min. - side 1 av 7 Alder: 13-17 år Antall treninger per uke: 2 Treningslengde: 90 min. Valg av oppvarmingsøvelser Det er stort sett ikke satt opp oppvarmingsøvelser til de ulike øktene under. I stedet vises

Detaljer

Treningsøvelser - BØNES G96

Treningsøvelser - BØNES G96 Treningsøvelser - BØNES G96 PASNINGER 1) AJAX FRA IMOT 8 spillere. Øvelse: Skaffe rom, blikk, 1. berøring, tilslag/pasning. 1. Spiller beveger seg bakover/sidelengs mot forsvarer (kjeglen i midten) 2.

Detaljer

Alder: år Antall treninger per uke: 2 Treningslengde: 60 min.

Alder: år Antall treninger per uke: 2 Treningslengde: 60 min. Alder: 11-12 år Antall treninger per uke: 2 Treningslengde: 60 min. Hvilke pakker trenger jeg? Øvelsene i denne treningsplanen er hentet fra Trenerkort 2, 3, 4, 5 og 6. Mer detaljerte instruksjonsmomenter

Detaljer

Spillermøte G-16 4. desember 2012 kl 18:00

Spillermøte G-16 4. desember 2012 kl 18:00 Spillermøte G-16 4. desember 2012 kl 18:00 Agenda 1. Treningstider 2. Regler for treninga Fair Play regler 3. Hvilken formasjon skal vi benytte? 4. Viktige oppgaver for de ulike posisjonene på banen. 5.

Detaljer

Velkommen til et trivelig treningsmiljø i Stangehallen

Velkommen til et trivelig treningsmiljø i Stangehallen Sesongen 2014/2015 Velkommen til et trivelig treningsmiljø i Stangehallen www.stangehallen.no Nyheter! MensendieckTimen Mensendieck er en treningsform med varierte styrke-, bevegelighets- og avspenningsøvelser

Detaljer

Alder: år Antall treninger per uke: 2 Treningslengde: 90 min.

Alder: år Antall treninger per uke: 2 Treningslengde: 90 min. Alder: 13-17 år Antall treninger per uke: 2 Treningslengde: 90 min. Hvilke pakker trenger jeg? Øvelsene i denne treningsplanen er hentet fra Trenerkort 2, 3, 4, 5 og 6. Mer detaljerte instruksjonsmomenter

Detaljer

Trening J/G år. 1.) Adm. Bestemmelser. 2.) Spill/trening.

Trening J/G år. 1.) Adm. Bestemmelser. 2.) Spill/trening. Trening J/G 15-16 år. 1.) Adm. Bestemmelser - Man trener 3-4 økter felles pr uke. - Spillerne driver aktivt med egentrening og/eller trening på skole. - Man deltar i regionserie, samt forsøker å kvalifisere

Detaljer

G97-2 Foreldre- og spillemøte Lørdag 16. januar 2010

G97-2 Foreldre- og spillemøte Lørdag 16. januar 2010 G97-2 Foreldre- og spillemøte Lørdag 16. januar 2010 AGENDA Status Målsetninger Forventninger Ferdigheter Spillestil Kostnader Sesong- og aktivitetsplan Treninger Kamper Cuper/turneringer Støtteapparat

Detaljer

Øvelser for Juli-August

Øvelser for Juli-August Øvelser for Juli-August Det er lagt til rette for opptil 3 treninger i uken for årskullet: a) 1 individuell ved lokal skole b) Felles\åpen trening på Sofiemyr Match c) Åpne lørdagstreninger med mer avansert

Detaljer

Alder: år Antall treninger per uke: 2 Treningslengde: 90 min.

Alder: år Antall treninger per uke: 2 Treningslengde: 90 min. Alder: 13-17 år Antall treninger per uke: 2 Treningslengde: 90 min. Hvilke pakker trenger jeg? Øvelsene i denne treningsplanen er hentet fra Trenerkort 1, 2, 3 og 4. Mer detaljerte instruksjonsmomenter

Detaljer

Trenerguide spillere 13-14 år. sportsplan pedagogisk tilnærming

Trenerguide spillere 13-14 år. sportsplan pedagogisk tilnærming Trenerguide spillere 13-14 år sportsplan pedagogisk tilnærming innhold Fotballfaglig utgangspunkt Vinnermentalitet Ferdighetsrepertoar Fotballfysiologi Trenerteamets utfordring og ansvar Eksempler på treningsuker

Detaljer

Øktplan trening for G2003 sesongen 2012/13

Øktplan trening for G2003 sesongen 2012/13 Øktplan trening for G2003 sesongen 2012/13 DATO ANSVARLIG FOR TRENINGEN MÅL FOR TRENINGEN KOMMENTARER 23.10 Hans Martin Bærefjell Pasninger og mottak Snapp i forsvar og spill i angrep mot offensivt forsvar

Detaljer

Øktplan trening for G2003 sesongen 2012/13

Øktplan trening for G2003 sesongen 2012/13 Øktplan trening for G2003 sesongen 2012/13 DATO ANSVARLIG FOR TRENINGEN MÅL FOR TRENINGEN KOMMENTARER 18.09 Hans Martin Bærefjell Pasninger og mottak Skudd Forsvar og kontringer Med en god forståelse av

Detaljer

Skoleringsplan. Lykke til med trenergjerningen og den viktige jobben med å utvikle Hundvåg Fotball sine mange talenter.

Skoleringsplan. Lykke til med trenergjerningen og den viktige jobben med å utvikle Hundvåg Fotball sine mange talenter. Den gule tråd Skoleringsplan Heftet du nå holder i hånden beskriver Hundvåg Fotball sine minimumskrav til treningsmengde, læringsmomenter og holdninger for hvert enkelt årstrinn fra og med 7 år og til

Detaljer

Syverfotball LYN. Tips:

Syverfotball LYN. Tips: Syverfotball LYN Her er noen enkle spilleprinsipper som forklarer hvordan spillerne kan posisjonere- og bevege seg for å skape bedre flyt og samhandling i spillet. Gjennom noen små taktiske- og strategiske

Detaljer

Øvelser for November-Desember

Øvelser for November-Desember Øvelser for November-Desember Det er lagt til rette for opptil 2 treninger i uken for årskullet: a) 1 individuell ved lokal skole b) Felles\åpen trening på Sofiemyr Match Treningssammensetningen må tilpasses

Detaljer

Øvelser for November-Desember

Øvelser for November-Desember Øvelser for November-Desember Det er lagt til rette for opptil 3 treninger i uken for årskullet: a) 1 individuell ved lokal skole b) Felles\åpen trening på Sofiemyr Match c) Akademi Treningssammensetningen

Detaljer

SKOLERINGSPLAN SKAUN BALLKLUBB

SKOLERINGSPLAN SKAUN BALLKLUBB SKOLERINGSPLAN FOR SKAUN BALLKLUBB 1 SKOLERINGSPLAN SKOLERINGSPLAN FOR DE ENKELTE ALDERSTRINN I skoleringsplanen går vi gjennom hva en SBK spiller skal lære på de forskjellige alderstrinnene fra 6 16 år.

Detaljer

Faglig grunnlag for J14 sesongen 2016/2017

Faglig grunnlag for J14 sesongen 2016/2017 Faglig grunnlag for J14 sesongen 2016/2017 Klubbens føringer Sportslig plan Fagplan for J14 Gjennomføring Planer, treninger, kamper, møter -- Kjempetopp: Det blir en uvanlig stor gjeng med spillere!!!

Detaljer

Spissen. Fotballforbundets rollebeskrivelse og øvelsesforslag for spissen.

Spissen. Fotballforbundets rollebeskrivelse og øvelsesforslag for spissen. Spissen Fotballforbundets rollebeskrivelse og øvelsesforslag for spissen. Spissen Den norske spissen har fysisk spisskompetanse gjennom stor hurtighet og/eller duellstyrke. Den norske spissen er brutal

Detaljer

Måned: Desember Treningsform Tid Forklaring Treningssone

Måned: Desember Treningsform Tid Forklaring Treningssone Måned: November Uke 1 Dag 1 Styrketråkk 1.5t 2x15min styrketråkk, 4 min pause. Sone 2 Nivå: 6-8 timer Dag 2 Intervall 1.5t 4x6min intervall, 3 min pause. sone 3 lav Måned: November Uke 2 Dag 1 Styrketråkk

Detaljer

Øvelser for November-Desember

Øvelser for November-Desember Øvelser for November-Desember Det er lagt til rette for opptil 3 treninger i uken for årskullet: a) 1 individuell ved lokal skole b) Felles\åpen trening på Sofiemyr Match c) Akademi Treningssammensetningen

Detaljer

Hvordan gå fra kamp til øvelse?

Hvordan gå fra kamp til øvelse? Hvordan gå fra kamp til øvelse? Fotballkampen er den mest spesifikke trening en fotballspiller kan drive. Det er jo det å mestre kampsituasjoner spillerne trener for å oppnå. Utgangspunktet for ferdighetsutvikling

Detaljer

MED SPILLETS IDÉ I SPILL OG KAMPDIMENSJONEN MOT 10 ÅR. Gard Holme, Igor Aase og Øyvind Larsen

MED SPILLETS IDÉ I SPILL OG KAMPDIMENSJONEN MOT 10 ÅR. Gard Holme, Igor Aase og Øyvind Larsen MED SPILLETS IDÉ I SPILL OG KAMPDIMENSJONEN MOT 10 ÅR Gard Holme, Igor Aase og Øyvind Larsen Hvordan ta med seg spillets idé i treninga og kampen? Alle kjenner igjen fortvilelsen over «klyngespill» og

Detaljer

Pors Grenland Fotball

Pors Grenland Fotball Pors Grenland Fotball Sportsplan 2010 2013 spredt og i klynger der elven seg slynger ligger du porsblomstens by Side 1 av 12 1. Sportsplan 1. Innledning Pors har i det etterfølgende laget en sportsplan

Detaljer

Sportsplan: Ulltråden

Sportsplan: Ulltråden Ull/Kisa Fotball Bredde Sportsplan: Ulltråden Ungdomsfotball For ungdom 13-14 år 2 Innhold: Mål av prestasjonsevne Planarbeidsverktøy for laget Hospitering Revidert 27.10..2010 pe 3 Mål av prestasjonsevne

Detaljer

Øvelser for Januar-Februar

Øvelser for Januar-Februar Øvelser for Januar-Februar Treningssammensetningen tilpasses tilbudet, ikke alle vil\kan trene 2-3 ganger i uken. Treninger skal tilpasses overordnete tema, for eksempel spill\motspill 1v1(1A og 1F) Det

Detaljer

NORDSTRAND IF G2001. Visjon til NIF: Flest mulig, lengst mulig best mulig

NORDSTRAND IF G2001. Visjon til NIF: Flest mulig, lengst mulig best mulig NORDSTRAND IF G2001 Visjon til NIF: Flest mulig, lengst mulig best mulig Nordstrand G2001 Sesongen som har gått To treninger i uken. Opphold med treninger i Januar og det meste av sommerferien. Første

Detaljer

Dette er et viktig virkemiddel for å skape og utnytte gjennombrudd (Makrorinsipp i Skeids spillmodell). Ved å coache på at spillerne skal true forskjellige rom (bakrom, mellomrom, korridor, fremrom) vil

Detaljer

Trenerguide spillere 11-12 år. sportsplan pedagogisk tilnærming

Trenerguide spillere 11-12 år. sportsplan pedagogisk tilnærming Trenerguide spillere 11-12 år sportsplan pedagogisk tilnærming innhold Fotballfaglig utgangspunkt Vinnermentalitet Ferdighetsrepertoar Fotballfysiologi Trenerteamets utfordring og ansvar Eksempler på treningsuker

Detaljer

FF20120 G13 sesongen 2013

FF20120 G13 sesongen 2013 FF20120 G13 sesongen 2013 Retningslinjer For denne aldersgruppen skal det fortsatt arbeides i breddeperspektiv, og følgende prioriteres: spillerutvikling kvalitet i trening videreutvikle tekniske læremoment

Detaljer

Øvelser for Mars-April

Øvelser for Mars-April Øvelser for Mars-April Treningssammensetningen tilpasses tilbudet, ikke alle vil\kan trene 2-3 ganger i uken. Treninger skal tilpasses overordnete tema, for eksempel spill\motspill 1v1(1A og 1F) Det er

Detaljer

Øvelser for Mai-Juni

Øvelser for Mai-Juni Øvelser for Mai-Juni Det er lagt til rette for opptil 3 treninger i uken for årskullet: a) 1 individuell ved lokal skole b) Felles\åpen trening på Sofiemyr Match c) Åpne lørdagstreninger med mer avansert

Detaljer

Møtt opp i godt tid før treningen starter ferdig påkledd med fotball utstyret på. Det er lurt å ta med joggesko til hver trening.

Møtt opp i godt tid før treningen starter ferdig påkledd med fotball utstyret på. Det er lurt å ta med joggesko til hver trening. GENERELL INFORMASJON: Minner alle på at det ikke er lenge igjen til seriestart. Første Bredde kamp er 4 april. Første KM kamp er 21 april. UKE 11. 4 planlagte treningsøkter. Uke 12. Vi kjører trening for

Detaljer

Trenigsøvelser SJETNE G14

Trenigsøvelser SJETNE G14 2010 Trenigsøvelser SJETNE G14 Simon H Evjen Sjetne IL 8/12/2010 Informasjon På oppfordring fra flere trenere har jeg nå laget en øvelsessamling med øvelsene vi på G14 benytter mest. Øvelsene er sentrert

Detaljer

Utviklingsplan 5-16 år Framtidens SILere

Utviklingsplan 5-16 år Framtidens SILere Utviklingsplan 5-16 år Framtidens SILere Overordnede utviklingsområder: 1:1 situasjoner offensivt og defensivt Fysisk trening Pasningskvalitet 5-8 år (5èr) Lekfase Fysisk trening Teknisk trening Avslutningstrening

Detaljer

Utfra dette har NFF utviklet følgende hovedmål for landslagsskolen og den aktiviteten vi har på aldersbestemte landslag:

Utfra dette har NFF utviklet følgende hovedmål for landslagsskolen og den aktiviteten vi har på aldersbestemte landslag: Norge vs Tyskland på aldersbestemte landslag på jentesiden: Etter å ha trent aldersbestemte aldersbestemte landslag på J15 J17 nivå sammen i fire år har vi nå lyst til å dele noen av de inntrykk og er

Detaljer

11èr-spillet (14-16 år)

11èr-spillet (14-16 år) Overordnet 11èr-spillet (14-16 år) - Laget spiller i systemet 1-4-3-3. - Spillere som er 14-16 år skal lære: - å variere ankomstfasen til fordel for totalgjennombruddet - å koble på spiss- og ving rollen

Detaljer

Øvelser: Rondos, grisen i midten: 4 mot 1 Enten ved hele langside eller statisk ved kjegle

Øvelser: Rondos, grisen i midten: 4 mot 1 Enten ved hele langside eller statisk ved kjegle Øvelser: Rondos, grisen i midten: 4 mot 1 Enten ved hele langside eller statisk ved kjegle - 4 mot 1 i firkant der formålet er å holde ballen i laget, x pasninger 1 poeng eksempelvis - Denne versjon er

Detaljer

Treningstider håndball fra 12. august mai 2020

Treningstider håndball fra 12. august mai 2020 Treningstider håndball fra 12. august 2019-31. mai 2020 Havlimyrhallen Tirsdager hall 16:00 17:00: 2013 17:00 18:00: J 2007 P/F 18:00 19:00: J 2006 F/P G 2008 P/F Halv bane hver 19:00 20:00: J 2008 P/F

Detaljer

Foreldremøte CSK Jenter 16 Mandag 12.01.2015

Foreldremøte CSK Jenter 16 Mandag 12.01.2015 Foreldremøte CSK Jenter 16 Mandag 12.01.2015 Sesongen 2015 - spillere 26 spillere skal være med sesongen 2015. Av deae er 13 spillere født i 99 og 13 spillere født i 00. Det er påmeldt to lag i serien,

Detaljer

Sør-Trøndelag fylkeskommune http://sortrondelag.ksys.no Fakturamottak Pb. 2375 Sluppen, 7004 TRONDHEIM Erling Skakkesgate 14,

Sør-Trøndelag fylkeskommune http://sortrondelag.ksys.no Fakturamottak Pb. 2375 Sluppen, 7004 TRONDHEIM Erling Skakkesgate 14, Tir 10. nov. 2015 kl. 09:10 Rockheim trinn: 1, antall: 22, buss tur: 08:30 retur: 10:10 7010 TRONDHEIM Tir 10. nov. 2015 kl. 12:10 Rockheim trinn: 1, antall: 22, buss tur: 11:30 retur: 13:10 Ons 11. nov.

Detaljer

Midtstopperen. Fotballforbundets rollebeskrivelse og øvelsesforslag for midtstopperen.

Midtstopperen. Fotballforbundets rollebeskrivelse og øvelsesforslag for midtstopperen. Midtstopperen Fotballforbundets rollebeskrivelse og øvelsesforslag for midtstopperen. Midtstopperen Den norske midtstopperen behersker soneforsvar og er spesielt god til å vurdere hvilke rom man skal beskytte

Detaljer

Øvelser for Mars-April

Øvelser for Mars-April Øvelser for Mars-April Treningssammensetningen tilpasses tilbudet, ikke alle vil\kan trene 2-3 ganger i uken. Treninger skal tilpasses overordnete tema, for eksempel spill\motspill 1v1(1A og 1F) Mål og

Detaljer

Sportsplan: Ulltråden

Sportsplan: Ulltråden Ull/Kisa Fotball Bredde Sportsplan: Ulltråden Fra Barne- til Ungdomsfotball For barn 7-8 år Innhold: Hva vet vi om 7-8 åringen? Hva skal 7-8 åringen lære seg? Treningsøkten Plan for treningsgruppen 7-8

Detaljer

Spill-øvelser. Spill er vårt viktigste verktøy fordi:

Spill-øvelser. Spill er vårt viktigste verktøy fordi: Øvelsesbank LYN FOTBALL Spill-øvelser I barnefotballen bør størsteparten av spill gjøres gjennom smålagsspill, og smålagsspill bør utgjøre hoveddelen av hver økt. Spill-øvelser bør gjøres for: - Å få mange

Detaljer

Øvelser for Mars-April

Øvelser for Mars-April Øvelser for Mars-April Det er lagt til rette for opptil 3 treninger i uken for årskullet: a) 2 treninger på Sofiemyr Match b) Åpne lørdagstreninger med mer avansert innhold(akademistart i april) Treningssammensetningen

Detaljer

Sportslig plan IL Holeværingen Fotball

Sportslig plan IL Holeværingen Fotball Sportslig plan IL Holeværingen Fotball INNLEDNING 1. Generelt Hensikten med en sportslig plan for fotballen i Holeværingen er flere. Blant annet skal planen gi retningslinjer for hvordan styret vil at

Detaljer

CSK G02 Foreldremøte fotball Mandag 24. november 2014

CSK G02 Foreldremøte fotball Mandag 24. november 2014 CSK G02 Foreldremøte fotball Mandag 24. november 2014 Agenda Tilbakeblikk på 2014 Overordnet plan kommende sesong 2015 9-er fotball i 2015 BDO Cuper reisecup? Spillestil og rolleforståelse (kortversjon)

Detaljer

Utviklingsplan 6-16 år

Utviklingsplan 6-16 år 2011 - Hvordan skape fremtidens Blindheimspiller SOH BILFOT 2011 - Utviklingsplan 6-16 år Overordnede utviklingsområder: Spill fotball, ikke spark. 1:1 situasjoner offensivt og defensivt Pasningskvalitet

Detaljer

Plan for Steinkjer Fotballakademi (SFKAK)

Plan for Steinkjer Fotballakademi (SFKAK) Plan for Steinkjer Fotballakademi (SFKAK) Denne planen viser formål, mål og virkemidler for SFKAK. Den er utarbeidet høsten 2013 og evalueres etter hvert skoleår (juni). Utarbeidet av Gunnar Johansen,

Detaljer

Vedlegg til Sportsligutviklingsplan - Spillerutvikling

Vedlegg til Sportsligutviklingsplan - Spillerutvikling Vedlegg til Sportsligutviklingsplan - Spillerutvikling Dette vedlegget gir utfyllende informasjon til punkter i Sportsplanens kapittel 4. Generelt om Spillerutvikling Sentralt i god Spillerutvikling er

Detaljer

Hvordan velge formasjon i nierfotball i Haugar

Hvordan velge formasjon i nierfotball i Haugar Hvordan velge formasjon i nierfotball i Haugar Når man velger formasjon å spille i nierfotball (og for så vidt generelt i barne- og ungdomsfotball) er det viktig å tenke på at det skal være overførbart

Detaljer

Januar 2017 IL ROS FOTBALL ROS TIL ALLE. flest mulig best mulig lengst mulig SPORTSLIGE RAMMER 2017 BARNEFOTBALL (6-12 ÅR)

Januar 2017 IL ROS FOTBALL ROS TIL ALLE. flest mulig best mulig lengst mulig SPORTSLIGE RAMMER 2017 BARNEFOTBALL (6-12 ÅR) Januar 2017 IL ROS FOTBALL ROS TIL ALLE flest mulig best mulig lengst mulig SPORTSLIGE RAMMER 2017 BARNEFOTBALL (6-12 ÅR) INNLEDNING Dette dokumentet beskriver sportslige rammer for barnefotballen i ROS

Detaljer

MED SPILLETS IDÉ I SPILL OG KAMPDIMENSJONEN MOT 12 ÅR. Gard Holme, Igor Aase og Øyvind Larsen

MED SPILLETS IDÉ I SPILL OG KAMPDIMENSJONEN MOT 12 ÅR. Gard Holme, Igor Aase og Øyvind Larsen MED SPILLETS IDÉ I SPILL OG KAMPDIMENSJONEN MOT 12 ÅR Gard Holme, Igor Aase og Øyvind Larsen Hvordan ta med seg spillets idé i treninga og kampen? Alle kjenner igjen fortvilelsen over «klyngespill» og

Detaljer

MØTE TIRSDAG 15.DES 2016 J-16 & DAME FOTBALL 2016 SESONGEN

MØTE TIRSDAG 15.DES 2016 J-16 & DAME FOTBALL 2016 SESONGEN MØTE TIRSDAG 15.DES 2016 J-16 & DAME FOTBALL 2016 SESONGEN AGENDA - GRUNNIDÉ - DAMELAG - FLINT BASIS TILBUD - FLINT UTVIDET TILBUD - FLINT RESSURSER - FLINT SPILLERE - TRENINGSLEIR - DATO - TRENINGSTIDER

Detaljer

Smålagsspill. Smålagsspill - Spill to mot to. 20. desember 2011 13:53. Side 1 for Smålagsspill

Smålagsspill. Smålagsspill - Spill to mot to. 20. desember 2011 13:53. Side 1 for Smålagsspill Side 1 for 13:53 - Spill to mot to 2 mot 2 - differensiert smålagsspill (Aldersgruppe: 6-8 og oppover) To lag med to spillere på hvert lag. To småmål. Banestørrelse 10x 20 m - Når, hvor og hvordan føre,

Detaljer

Sportslig innhold J Sportslig Ansvarlig, Arvid Moen Hansen, 2016

Sportslig innhold J Sportslig Ansvarlig, Arvid Moen Hansen, 2016 Sportslig innhold J8-9-10 Sportslig Ansvarlig, Arvid Moen Hansen, 2016 Treningsarbeidet Innhold Treningsøkter skal inneholde spill, øvelser og leker der man har handlingsvalg. Over halve tiden på økta

Detaljer

Faste dager for de som ønsker å trene 2 ganger i uken er merket blå under.

Faste dager for de som ønsker å trene 2 ganger i uken er merket blå under. GENERELL INFORMASJON: Vi ønsker at så mange som mulig av dere får trent fotball i løpet av hver enkelt uke, uavhengig av målsetting og ferdighets nivå. Vi har nå innført faste dager hvor de som ønsker

Detaljer

Øktplan trening for G2003 sesongen 2012/13

Øktplan trening for G2003 sesongen 2012/13 Øktplan trening for G2003 sesongen 2012/13 DATO ANSVARLIG FOR TRENINGEN MÅL FOR TRENINGEN KOMMENTARER 16.10 Hans Martin Bærefjell Pasninger og mottak. Forsvar Forberedelser Sette på tverligger på mål Finne

Detaljer

Rollebeskrivelser 4-4-2 ( eksempel beklager litt dårlig redigert)

Rollebeskrivelser 4-4-2 ( eksempel beklager litt dårlig redigert) Rollebeskrivelser 4-4-2 ( eksempel beklager litt dårlig redigert) Fordeler med 4-4-2 - Et godt system for å hindre kontringer imot. - Det er et fleksibelt system: Kan både spilles offensivt og defensivt

Detaljer

SITUASJONSBESTEMTE ROLLER

SITUASJONSBESTEMTE ROLLER SITUASJONSBESTEMTE ROLLER 3. Førsteforsvarer (F1) 1. Puckfører (PF) 2. Angripere uten puck 4. Øvrige forsvarere - Andreforsvarer (F2) - Tredjeforsvarere (F3) 1 SPILLEFERDIGHETER I ISHOCKEY TEKNISKE FERDIGHETER

Detaljer

Årsplan fotball 2017/18 - NTG Fotballjenter

Årsplan fotball 2017/18 - NTG Fotballjenter Årsplan fotball 2017/18 - NTG Fotballjenter Årsplanverk Høst 2017 Treningsmetodikk, treningsprinsipper og belastningsstyring`` August September Oktober November Desember Uke 31 32 33 34 35 36 37 38 39

Detaljer

Øvelser for Mars-April

Øvelser for Mars-April Øvelser for Mars-April Det er lagt til rette for opptil 3 treninger i uken for årskullet: a) 1 individuell ved lokal skole b) Felles\åpen trening på Sofiemyr Match c) Åpne lørdagstreninger med mer avansert

Detaljer

Mוned: November Treningsform Tid Forklaring Treningssone

Mוned: November Treningsform Tid Forklaring Treningssone Mוned: November Uke 1 Dag 1 Styrke 2t 2x15min styrketrוkk. Oppv/nedkj. Styrketrening. Sone 2 Nivו: 8-12 timer Dag 2 Intervall 2t 4x6min intervall sone 3 Mוned: November Uke 2 Dag 1 Styrke 2t 2x15min styrketrוkk.

Detaljer

1. Diagrammet under viser hvor mange kopper kaffe en lærer drakk hver dag en uke:

1. Diagrammet under viser hvor mange kopper kaffe en lærer drakk hver dag en uke: 1. Diagrammet under viser hvor mange kopper kaffe en lærer drakk hver dag en uke: a) Hvor mange kopper drakk læreren på tirsdag? b) Hvor mange kopper drakk læreren på søndag? c) Hvor mange kopper drakk

Detaljer

Sportslig innhold G8. Sportslig Ansvarlig, Kjetil Rohde, 2016

Sportslig innhold G8. Sportslig Ansvarlig, Kjetil Rohde, 2016 Sportslig innhold G8 Sportslig Ansvarlig, Kjetil Rohde, 2016 Treningsarbeidet Innhold Treningsøkter skal inneholde spill, øvelser og leker der man har handlingsvalg. Over halve tiden på økta skal være

Detaljer

Sportslig Plan Fossum Fotball 11er fotball

Sportslig Plan Fossum Fotball 11er fotball Sportslig Plan Fossum Fotball 11er fotball Sportslige mål Gi tilbud om om å spille og lære i et godt miljø Skape interesse for fotballspillet og la spillerne realisere sine mål Skape et miljø preget av

Detaljer

Sportslig Plan Fossum Fotball 7er fotball

Sportslig Plan Fossum Fotball 7er fotball Sportslig Plan Fossum Fotball 7er fotball Sportslige mål Gi tilbud om om å spille og lære i et godt miljø Skape interesse for fotballspillet og la spillerne realisere sine mål Skape et miljø preget av

Detaljer

Sportsklubben Træff Fotball, Ungdom.

Sportsklubben Træff Fotball, Ungdom. Sportsklubben Træff Fotball, Ungdom. Innhold: Utviklingsmål. o Holdninger. o Taktikkmodell. o Generelle postulater. o Øvelsesbank. Vedlegg: o Forslag til spillestil: konkrete angreps- og forsvarspostulater.

Detaljer

Trenerhåndbok. Sarpsborg IL Håndball

Trenerhåndbok. Sarpsborg IL Håndball Trenerhåndbok Sarpsborg IL Håndball Innhold: 1. Trenerens rolle 2. Treningen, forberedelse, gjennomføring etc 3. Rød tråd Sarpsborg IL håndball 4. Fysisk trening prosjekt den gode vane 5. Øvelses bank.

Detaljer

trenerforum 01/12 tirsdag 24. januar 2012 ved Inge Lauritzen

trenerforum 01/12 tirsdag 24. januar 2012 ved Inge Lauritzen trenerforum 01/12 tirsdag 24. januar 2012 ved Inge Lauritzen Hvorfor sportsplan? Et styringsverktøy for klubben. En verktøykasse og hjelp for trenere. Klubben bestemmer retningslinjene. Barnefotball Fotball

Detaljer

Skoleringsplan. Hva skal læres?

Skoleringsplan. Hva skal læres? Skoleringsplan Hva skal læres? Årssyklus 6-12 OKT Oppstart ny sesong Oppstart treninger innendørs Foreldremøte Oppstart sone for 12. NOV DES JAN Foreldremøte FEB Talentskole NFF Akershus for 12 MAR APR

Detaljer

Samarbeid i Sund Fotballen. mellom Sund Sportsklubb og Telavåg idrettslag

Samarbeid i Sund Fotballen. mellom Sund Sportsklubb og Telavåg idrettslag Samarbeid i Sund Fotballen mellom Sund Sportsklubb og Telavåg idrettslag Sentrale spørsmål Presentasjon av Sportslig utvalg Presentasjon av Trener team Hva vil vi? Hvor vil vi?? Målsetninger?? Hvordan

Detaljer

Øvelser for Januar-Februar

Øvelser for Januar-Februar Øvelser for Januar-Februar Det er lagt til rette for opptil 3 treninger i uken for årskullet: Treningssammensetningen tilpasses tilbudet, ikke alle vil\kan trene 2-3 ganger i uken. Treninger skal tilpasses

Detaljer

IL Skrim Ski Ungdom 13 + VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE

IL Skrim Ski Ungdom 13 + VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE Mål / hensikt / div Et tilbud til de som vil litt mer, topp og bredde Skrim Ungdom 13 + gruppen er for utøvere fra 13 års klassen til og med eldre junior Alle treninger

Detaljer

God teknikk, fysiske, psykiske og sosiale forutsetninger tilrettelegger for gode valg: Hurtighet: Utholdenhet: Teknikk: Sosiale: Psykisk:

God teknikk, fysiske, psykiske og sosiale forutsetninger tilrettelegger for gode valg: Hurtighet: Utholdenhet: Teknikk: Sosiale: Psykisk: Tak$sk trening Taktikkens betydning Tak$kk har større betydning på høyt nivå enn på lavt spesielt innenfor konkurranseforberedelse Vik$gere i lagidre; enn individuell idre; Spiller en større rolle i individuelle

Detaljer

Fotballkunnskap kort versjon

Fotballkunnskap kort versjon Fotballkunnskap kort versjon Kristian Holm Carlsen (2008). Oslo: FfK 1.0 Ulike angrepstyper Tradisjonelt skilles det mellom tre angrepstyper. Dette er 1) dødballangrep, 2) lengre angrep eller angrep mot

Detaljer

TRENINGSØKTA 2 Nils Henrik Valderhaug - September 2010 - Tlf 41647690

TRENINGSØKTA 2 Nils Henrik Valderhaug - September 2010 - Tlf 41647690 TRENINGSØKTA 2 Nils Henrik Valderhaug - September 2010 - Tlf 41647690 Pasningsspill Ballkontroll 1 Smålag-spill mot 2 el.4 mål. Diverse øvelser/spill. 1) Spillerne i den innerste 4-kanten rygger inn mot

Detaljer

Øvelser for November-Desember

Øvelser for November-Desember Øvelser for November-Desember Det er lagt til rette for opptil 3 treninger i uken for årskullet: a) 1 individuell ved lokal skole b) Felles\åpen trening på Sofiemyr Match c) Åpne lørdagstreninger med mer

Detaljer

Sportslig Plan Fossum Fotball 5er fotball

Sportslig Plan Fossum Fotball 5er fotball Sportslig Plan Fossum Fotball 5er fotball Sportslige mål Gi tilbud om om å spille og lære i et godt miljø Skape interesse for fotballspillet og la spillerne realisere sine mål Skape et miljø preget av

Detaljer

Sportsplan barnefotball VFK

Sportsplan barnefotball VFK VFK s plan for ferdighetsutvikling av fotballspillere 6 12 år. Overordnete filosofi Vi ønsker å spille en teknisk og offensiv fotball Vi ønsker å skape spillere som våger å prøve uten å tenke på risiko

Detaljer

EFFEKTIV ISTRENING. Trener II

EFFEKTIV ISTRENING. Trener II EFFEKTIV ISTRENING Trener II EFFEKTIV ISTRENING Innledning Mange av våre klubber ønsker seg mer istid til trening. Samtidig vet vi at spillerutvikling krever et betydelig volum for å få gode resultater.

Detaljer

Møtt opp i godt tid før treningen starter ferdig påkledd med fotball utstyret på.

Møtt opp i godt tid før treningen starter ferdig påkledd med fotball utstyret på. GENERELL INFORMASJON: Merk dere at treningen på mandag og tirsdag er til kl 2110 og trening på torsdag er til kl 1830. (dette for å få tid til mye spille, styrke trening og aktiv uttøying etter endt økt).

Detaljer

UTVIKLINGSPLANER FOR BARNEFOTBALLEN I TIF FOTBALL 7-8 ÅR

UTVIKLINGSPLANER FOR BARNEFOTBALLEN I TIF FOTBALL 7-8 ÅR UTVIKLINGSPLANER FOR BARNEFOTBALLEN I TIF FOTBALL 7-8 ÅR INNHOLD I TRENINGENE 7-8 år SJEF OVER BALLEN/ LEIK 40 % SPILLE MED/MOT 10 % SMÅLAGSSPILL 40 % AVSLUTNING 10 % VARIGHET PR.TRENING 1 time ANT.TRENINGER

Detaljer