Gammel og GLAD LETTLEST

Like dokumenter
GLEDE. Å kjenne deg glad, kan være en god medisin som holder deg frisk når du er gammel.

Når noen er DØD LETTLEST

NY BOLIG? En brosjyre for voksne med funksjonshemning om boliger kommune. Brosjyren er med enkel tekst.

Aktiviteter og hendelser som mange liker

FORBEREDELSE TIL HELSESJEKK FOR PERSONER MED UTVIKLINGSHEMNING

Minnebok. Minnebok BOKMÅL

Minnebok. Minnebok. for barn BOKMÅL

Fasit til lytteøvelsene i kapittel 12

Minnebok. Minnebok BOKMÅL

Invitasjon til KULTURSAMLING Quality Hotel Edvard Grieg lørdag 28.og søndag 29.oktober 2017


Gullstjerna. Refleksjoner og noen tanker videre. November 2016

Invitasjon til KULTURSAMLING Quality Hotel Edvard Grieg lørdag 26.og søndag 27.oktober 2019

MAKS 2.trinn. Tilbudskatalog. Høst Marienlyst Aktivitetsskole

AKTIVITETSVENN Hvordan kan noe fint fortsette å være fint?

I årets oppdrag skal vi forske på hvordan og hvor læring skjer.

Invitasjon til KULTURSAMLING, tillitsvalgt - og likemannsopplæring. Thon hotel Bergen Airport lørdag 24.og søndag 25.oktober 2015

Periodeplan for revene juni 2015.

Invitasjon til KULTURSAMLING Thon hotel Bergen Airport lørdag 29.og søndag 30.oktober 2016

Hvorfor blir det færre og færre elever på noen skoler enn på andre?

AIR Selvbestemmelsesskala. ELEVSKJEMA Tilpasset versjon

Invitasjon til kultursamling, tillitsvalgt - og likemannsopplæring. Scandic Bergen Airport Hotell, Kokstad 25. og 26. oktober 2014.

Kløveråsen utrednings- og kompetansesenter for demens i Nordland Eier: Norske Kvinners Sanitetsforening, Nordland Krets Bodø

PEDAGOGISK TILBAKEBLIKK

I Italia spiser de. I Kina spiser de. I USA drikker de. I Russland drikker de.

Månedsbrev for Marikåpene februar 2014

Hvorfor er det så mange ting i glemmekassen? Klasse 1C, Bekkestua barneskole, Bærum kommune, Akershus fylke

Fiolen. Refleksjoner og noen tanker videre. Oktober 2014

LIVSHISTORIEKARTLEGGING

Dine behov - felles kunnskap - ditt gode liv

Referat fra 4. november 2003

Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 30. Lek i barnehagen ute/inne. Samarbeid med Gullhår. Sommerferie. Sommerferie. Samarbeid med Gullhår

BAKGRUNNSOPPLYSNINGER

TIMSS & PIRLS Spørreskjema for elever. 4. trinn. Bokmål. Identifikasjonsboks. Lesesenteret Universitetet i Stavanger 4036 Stavanger

MAKS-1 Tilbudskatalog! Vår 2018

Periodeplan for Salutten. Februar - Mars

Forslag til for- og etterarbeid i forbindelse med skolekonserten

Gullstjerna. Refleksjoner og noen tanker videre. Mars 2014

Mai på Blomstertunet og Tyttebærhaugen

MAI I SVEIARVEIEN TILBAKEBLIKK PÅ APRIL

Pusegutten. Bryne den 13. september 2010 Oddveig Hebnes

Småstein posten. November 2015

Personopplysninger Min Livshistorie

Nysgjerrigpermetoden for elever. Arbeidshefte for deg som vil forske selv

Mennesker er nysgjerrige

PEDAGOGISK TILBAKEBLIKK SØLJE, APRIL, Hei alle sammen!

Periodeplan for ekornbarna juni 2017

PEDAGOGISK TILBAKEBLIKK

Fritid VGS. Organisert fritid, uorganisert fritid og mediebruk

Eksamen Norwegian Beginning Level (3-timer/3-hours)

8 Min dag. 1 Snakk sammen. Jeg skal lære. å skrive ord og setninger om daglige rutiner. å skrive en tekst om daglige rutiner

Fester og høytid i Norge -bursdag

Fritid U-skole. Organisert fritid, uorganisert fritid og mediebruk

PEDAGOGISK TILBAKEBLIKK

Kjære Nytt Liv faddere og støttespillere!

Referat fra andre møter og konferanser Ingen referat fra andre møter.

PEDAGOGISK TILBAKEBLIKK

Nyhetsbrev for helsearbeiderfag

Last ned Bål - Thomas Svardal. Last ned. Last ned e-bok ny norsk Bål Gratis boken Pdf, ibook, Kindle, Txt, Doc, Mobi

MIN SKAL I BARNEHAGEN

Månedsbrev februar 2018 på Himmelkroken

07.00 BARNEHAGEN ÅPNER De voksne tar imot barna i garderoben RYDDETID Vi rydder avdelinga/uteområdet

Månedsbrev fra Ekornstubben Februar 2016

ekstra gode, samtidig som du gjør en innsats for miljøet.

Kristin Ribe Natt, regn

Hvorfor kan ikke dyr snakke som mennesker?

Fiolen. Refleksjoner og noen tanker videre. April 2015.

Undervisningsopplegg 1: Forberedelse til undervisningsopplegg 9, forkortet Alle barn har rett til å bli tatt vare på/omsorg fra voksne ( 20)

Enklest når det er nært

B Grammatikkoppgaver Gjør grammatikkoppgavene som du har fått på egne ark: om uregelmessige verb, om preposisjoner og om adjektivbøyning.

LESE-TEST. (Nivå 1 - GNO)

ERFARING FRA BRUKERINVOLVERING I SYKEHJEM

ALLE BARN HAR RETT TIL ET TRYGT HJEM. Foto: Senad Gubelić

I MARS HAR VI: Våren er her: Det er vår! Fuglene kvitrer og det er lyst lenger om ettermiddagen

Informasjon Bamsene: 07 barn: Reve jentene: 05 barn Tema

MAKS-1. Tilbudskatalog! Vår Marienlyst Aktivitetsskole

Mål: La barna få erfaring og kunnskap om dyr og planter ved sjøen

KULTURTANKEN. PR-kurs for elever som arrangører

Veiledning og tilleggsoppgaver til kapittel 7 i Her bor vi 2

Justert KOMPISPROGRAM VINTER - VÅR 2015 Forbehold om endringer.

MAKS-1. Tilbudskatalog. katalog! Høst. Marienlyst Aktivitetsskole

UNDERSØKELSE OG BEHANDLING AV KREFT. Vi følger en kvinne fra fastlege til behandling

MAKS, 3-4. Tilbudskatalog

Gullstjerna Refleksjoner og noen tanker videre. Oktober 2016

Invitasjon til KULTURSAMLING

PÅ TUR I LARS HERTERVIGS LANDSKAPSBILDER

«Stiftelsen Nytt Liv».


PEDAGOGISK TILBAKEBLIKK SØLJE, SEPTEMBER 2013.

Kort tilleggsinformasjon til månedsplanen for desember:

Veiledning Jeg Du - Vi

Trisomi 13 og 18! for Større Barn!

Månedsbrev for juni-bjørka

Fest&følelser Del 1 Innledning. Om seksualitet.

Mai i SVEIARVEIEN. Ellers har vi vært opptatt av forberedelser til påske og barna har laget påskepynt og plantet karse, som de har fått med seg hjem.

Periodeplan for ekornbarna august og september 2016

MÅNEDSPLAN PÅ KNØTTENE NOVEMBER 2015

MÅNEDSRAPPORT FOR MARS 2015

BEVEGELSER 1 Gå rolig og besluttsomt mot hylla hvor Se her! Se hvor jeg går.

Røren barnehage Hei, her kommer månedsbrevet for oktober

Transkript:

Gammel og GLAD LETTLEST

Glede Å kjenne deg glad, kan være en god medisin som holder deg frisk når du er gammel. Det er alltid ting i livet du kan glede deg over, alene eller sammen med andre. Når du er gammel skjer det også ting som er vanskelige. Det er godt å le når en er trist, og det finnes glede midt i sorgen. 2

3

Alene og sammen I dette heftet er det en del forslag til hva som kan gjøre deg glad når du er gammel. Det kan være godt å være gammel. Du får mye tid til å gjøre ting du liker. Noen liker å gjøre ting alene. Noen vil helst gjøre ting sammen med andre. Noen trenger hjelp enten de vil gjøre ting alene eller sammen med andre. 4

5

Å føle seg vel Når du er gammel er det lov å tenke mye på deg selv. Det er viktig å ha gode opplevelser med kroppen, for eksempel å kose med kjæresten. Det er også godt for kroppen - å gå til fotpleie - gå til hudpleie - få massasje - få aromaterapi Å kjenne deg vakker gjør deg også glad. Du kan gå ofte til frisør. Du kan pynte deg med pene klær og smykker. 6

7

Egne fortellinger Du kan lage en bok om livet ditt. Du kan klistre inn bilder, skrive hvem som er på bildet, og når og hvor bildene er tatt. Ta med bilder av steder du har bodd og steder du har vært. Kanskje du har et bilde av en du var veldig glad i som er død. Du får kanskje lyst til å vite mer om familien din. Da kan du snakke med noen av dem. Blir det for vanskelig å skrive, kan du ta det opp på video eller spille inn lyd. Da husker du bedre det som ble sagt. 8

9

Samle Noen samler - bilder av blomster eller dyr - CDer og DVDer - gamle postkort - tegneserier - servietter - frimerker - flaskekorker - fyrstikkesker Du kan spare på alt! Det er lurt å ha et system, så du ikke mister oversikten. 10

11

Blomster Noen er glad i å stelle med blomster. Du behøver ikke ha hage, du kan ha planter i stuen eller på verandaen. Blomster trenger vann og gjødning. Lag deg en blomsterkalender, og kryss av når du vanner og gjødsler. Blomster liker at du snakker til dem! 12

Håndarbeide Mange liker håndarbeide. Du kan strikke, hekle, snekre, spikke, knytte tepper eller arbeide med leire. Når du er gammel kan synet bli dårligere og fingrene stivere. Men ikke gi opp. Kanskje kan aktiviteten din være med til å holde fingrene dine myke. 13

Musikk Spiller du et instrument har du mye moro. Men du må øve. Ikke spill når naboen hviler middag, da blir du ikke populær. Det som er fint med å spille er at du kan gjøre det sammen med andre. 14

Sang Stemmen blir ofte litt rusten når du er gammel, men det er like moro å synge for det. Du kan synge i dusjen, stemmen klinger så fint der. Noen synger i kor. Du kan også synge til musikk du liker. 15

Bøker Kan du lese, har du alltid noe å holde på med og snakke med andre om. I lokalavisen kan du finne mye som er interessant. Ofte er det en enkel kryssord der også. Du behøver ikke å kunne lese. Noen bøker har bare bilder og ingen tekst. Noen er interesserte i å lese om et bestemt emne. Det kan være om fugler, kirker, blomster, vikinger alt mulig! Andre vil ha reisebøker eller kokebøker. Gå på biblioteket. Der får du hjelp til å finne bøker. 16

Om du ikke kan lese, Kan du få noen til å lese for deg. Dere kan være flere sammen så dere kan snakke om bøkene. Om dere er flere som liker å lese kan dere starte en klubb. 17

Data Det går helt fint å lære data når du er gammel. Du kan chatte med andre, og du kan skrive e-post. På internett kan du lese aviser og søke etter ting du lurer på. På nettsiden www.boksok.no kan du finne frem til bøker som er lette å lese og enkle å forstå. 18

Foto I dag er det lett å ta bilder. Du behøver ikke fotoapparat, du kan ta bilder med mobilen din. Du kan også kjøpe et fotoapparat som er enkelt å bruke og lett å ta med seg. Bildene fra mobilen din og fra et digitalt kamera kan du legge inn på datamaskinen. 19

Trim Hvis du er glad i å bevege deg er det mye artig å gjøre. Du kan svømme, du kan spille boccia og du kan danse. Det er fin trim å gå eller sykle en tur. Turistforeningen har turer på fjellet. De har også byturer hvor noen forteller om byen. 20

Det er fint å gå i naturen. Naturen er spennende. Du kan fiske og titte på fugler. Du kan plukke bær, sopp eller blomster. Du kan se om det er spor etter dyr. Om du ikke kan gå kan en hund trekke deg på tur, både sommer og vinter. 21

Reiser Liker du å reise? Det kan du gjøre når du er gammel. Kanskje du ikke reiser så langt som før. Du kan reise til et spa for å pleie kroppen din. Der kan du bade, få massasje, ansiktspleie og bli smurt inn med gjørme. Det er noe fint å se og oppleve alle steder. Du må ikke til Kina for å ha det spennende. 22 22

Treff Du kan starte en gruppe sammen med venner. Dere kan lese bøker om et sted og reise dit etterpå. Dere kan starte en fanklubb for et fotballag eller dere kan treffes for å - snakke om ting dere leser - male malerier - høre på musikk - se på TV - spille kort - sy og strikke - lage mat - gå i teater - spille teater 23

Mat Matlaging er en fin hobby. Du kan glede venner med å lage god mat og invitere til fest. I kokebøker kan du finne spennende mat å lage. Skriv en liste over det du trenger så du husker hva du skal handle. Det er hyggelig å stelle, gjøre det pent og dekke et flott bord til gjestene. Sett av god tid til å forbedre festen, så du er opplagt når gjestene kommer. 24

25

Uteliv Det er moro å gå ut å treffe folk. Det er mye å velge mellom, konserter, kino eller teater. Noen vil heller sitte på en kafé med et glass øl eller vin og bare se på folkene rundt seg. Du kan bli medlem av en musikklubb. Der er det et hyggelig miljø. 26

Ta deg råd til å spise ute på en fin restaurant en gang i blant sammen med venner. Når dere skal spise på fin restaurant, må dere bestille bord på forhånd. Det kan også være lurt å spørre om råd for å finne det beste stedet. 27

Hjemmeliv Er det stor plass der du bor, kan du invitere flere folk sammen. Du kan rydde rom og danse, kanskje helsedans? Du kan lage kulturkveld med musikk, eller med opplesning og teater, selskapsleker og tryllekunster. Du kan invitere til et karneval. Å male kan du gjøre alene eller sammen med andre. Du og vennene dine kan lage et maleverksted. Du kan samle fanklubben til å se på fotballkamp på storskjerm. Du kan spille dataspill eller se filmer på TV. 28

29

Dine tanker Hva gjør deg glad? Skriv det her. 30

Utgitt av: Forlaget aldring og helse, 2019 Første utgave 2008 Forfattere: Sissel Hofgaard Swensen og Britt-Evy Westergård Grafisk oppsett: www.bk.no i samarbeid med Aldring og helse Oppdatert utgave 2019 ISBN 978-82-8061-494-0 (papirutgave) ISBN 978-82-8061-495-7 (digital utgave) Foto: Jørn Grønlund, foto forside og side 5. Martin Lundsvoll, foto side 3, 7, 12, 14, 15, 21, 23, 25, 26 og 29. Kristin Røsholt, foto side 9. Sigmund R. Aarhaug, foto side 13 og 20. Lars Ole Bolneset, foto side 19. Tove Aasrum, foto side 10, 11 og 22. AdobeStock.com, foto side 27. Takk til Rådgivningsgruppa i Bærum som har gitt viktige innspill til tekst, innhold og utforming. Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helse Postboks 2136, 3103 Tønsberg Tlf.: 33 34 19 50 E-post: post@aldringoghelse.no

Les også de andre heftene som er utgitt i denne serien. Disse kan lastes ned digitalt eller bestilles fra www.aldringoghelse.no ISBN 978-82-8061-495-7